Dieter Rams

Dieter Rams sündis 1932. aastal Wiesbadenis, Saksamaal. Ta õppis arhitektuuri ja sisekujundust, olles samal ajal puusepa õpipoiss. Rams kolis Frankfurti töötamaks ühes sealses arhitektuuribüroos kuni 1955. aastani kui ta alustas tööd disainerina olmeelektroonikat tootvas Braunis. Viie aasta pärast sai temast disaini osakonna juhataja, kellena ta töötas 20 aastat kuni Brauni juhatuse liikmeks saamiseni. Rams töötas välja oma disainiesteetika, mis sai Brauni, Saksamaa disaini üldiselt ja rahvusvahelise stiili sünonüümiks. Tema nägemus väljendas vajadust korrastada ‘kaos meie ümber’ ja ‘visuaalse müra’ vähendamist toodetes- vormid on taandatud põhilisele, loobudes värvidest ja tekstuuridest, andes teed sujuvatele valgetele vormidele. Tema saavutused rakendusdisainis on samuti märkimisväärsed, näiteks grammofonile läbipaistva kaane leiutamine ja kaasaskantava raadio topeltseinaga kesta väljatöötamine. Lisaks Braunile tegi ta veel koostööd mööblifirma Vitsoe’ga, kus ta kasutas disaini juures samu printsiipe, luues paindlikke kasutajasõbralikke terviksüsteeme.

Dieter Rams’i hea disaini ’10 käsku’:

Hea disain on innovatiivne– Innovatsiooni võimalused ei ole ammendatud. Tehnoloogiline areng pakub alati uusi võimalusi uuendusliku disaini jaoks. Kuid kuna innovatiivsus on seotud tehnoloogia arenguga, siis ei saa see kunagi olla lõplik.

Hea disain on kasulik– Toode on loodud tarbimiseks ning peab täitma teatud kriteeriume, kuid mitte ainult funtsionaalseid, vaid ka psühholoogilisi ja esteetilisi. Hea disain toob välja toote funktsionaalsuse ja eirab kõike, mis võiks sellelt tähelepanu eemale juhtida.

Hea disain on esteetiline– Esteetilisus on ülimalt oluline aspekt kuna igapäevaselt kasutatavad tooted mõjutavad meie heaolu ja isiksust. Ainult hästi teostatud tooted võivad olla ilusad.

Hea disain teeb toote arusaadavaks– See lihtsustab toote struktuuri. Parem veel, see paneb toote kõnelema. Kõige parem kui toode on iseenesestmõistetav toode.

Hea disain ei ole pealetükkiv– Oma eesmärki täitvad tooted on nagu tööriistad. Need ei ole dekoratiivsed objektid ega kunstiteosed. Järelikult tootedisain peaks olema nii neutraalne kui ka vaoshoitud, et jätta kasutajale eneseväljenduseks ruumi.

Hea disain on aus– Ei muuda toodet innovatiivsemaks, võimsamaks ega väärtuslikumaks kui see tegelikult on ning ei manipuleeri tarbijat lubadustega, mida see täita ei suuda.

Hea disain on aegumatu– See väldib trende ja seega ei tundu kunagi vanamoeline. Vastupidiselt trendi disainile, kestab see aastaid, isegi tänapäevases kiirtarbimise ühiskonnas.

Hea disain on põhjalik, kuni viimse pisidetailini– Miski ei tohi olla juhuslik või juhuse hooleks jäetud. Hoolsus ja täpsus disainiprotsessis näitavad austust tarbija vastu.

Hea disain on keskkonnasõbralik– Disainil on äärmiselt oluline panus keskkonna hoidmisel ja säilitamisel. Hea disain austab loodust ja kasutatavaid resursse, minimaliseerides füüsilist ja visuaalset reostamist kogu toote elutsükli jooksul.

Hea disain on võimalikult vähe disaini– Vähem, aga paremini – sellepärast, et see keskendub peamisele ning tooteid ei koormata ebaolulisega.

Tagasi puhtuse, tagasi lihtsuse juurde.

(Vaata ka ↓)

Dieter Rams was born in Wiesbaden, Germany,  in 1932. He studied architecture and interior decoration at the School of Art and was also apprenticed to a carpenter. He then worked in an architectural office in Frankfurt until 1955, when he joined Braun as a designer. He became director of the design department (1960-80) and from 1980 was a member of Braun’s management. Rams developed a sleek, austere product aesthetic which became synonymus with Braun, with German design in general and, more widely, with the international style. His personal design philosophy certainly expresses a belief in clearing ‘the chaos we live in’, so that ‘visual noise’ in products is toned down – forms are reduced to their barest essentials, giving way to smooth white surfaces and an absence of colour or texture. He is notable for advances he made in engineering design, for instance in the introduction of a transparent lid of a turntable and the double-shell casing for portable radios. He also designed furniture for the Vitsoe, where, as in his work for Braun, he displayed an interest in creating complete systems that allow the user flexibility in arrangement.

As good design cannot be measured in a finite way he set about expressing the ten most important principles for what he considered was good design. Check these out here.


606 Universal Shelving System, 1960, by Dieter Rams for Vitsœ

 SK4 record player, 1956, by Dieter Rams and Hans Gugelot for Braun T 1000 world receiver, 1963, by Dieter Rams for Braun

                   

 RT 20 tischsuper radio, 1961, by Dieter Rams for Braun  L 450 flat loudspeaker,TG 60 reel-to-reel tape recorder and TS 45control unit, 1962-64, by Dieter Rams for Braun

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: